stycznia 15, 2009

sny a islam

Kiedy ludzie śpią (a sen to jest “mniejsza śmierć”), dusza zabierana jest, ale nie całkowicie, tak że śpiący jest wciąż żywy. Allah mówi (interpretacja znaczenia):
[Koran 39:42] {Allah zabiera dusze w chwili śmierci; wzywa także te, które nie umarły, tylko są we śnie. On zatrzymuje te, których śmierć zdecydował, a odsyła inne do wyznaczonego terminu. Zaprawdę w tym są znaki dla ludzi, którzy się zastanawiają!}
Sny ktَóre się sprawdzają są częścią Proroctwa, zgodnie z tym co zostało przekazane od Proroka (pokój i błogosławieństwo Allaha niech będą z nim): "Autentyczne sny są jedną z czterdziestu sześciu części Proroctwa." (Sahih Buchari i Sahih Muslim)
Abu Qatada przekazał, że Wysłannik Allâha (pokój i błogosławieństwo Allaha niech będą z nim) powiedział: "Dobre sny są od Allâha, a złe sny pochodzą od szatana; zatem jeśli
ktoś z was ujrzy coś (czego nie lubi), powinien splunąć trzykrotnie w lewą stronę i szukać schronienia u Allâha przed złem [tego snu], wtedy to nigdy mu nie zaszkodzi." (Sahih Muslim)
Abu Salama powiedział: Miewałem tak okrutne sny, że przez nie chorowałem. Abu Qatada powiedział: Ja także miewałem sny z powodu ktَorych chorowałem, aż do czasu gdy usłyszałem jak Wysłannik (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) powiedział: "Dobre sny są od Allaha, więc jeśli ktoś z was ujrzy coś co lubi, to powinien o nich powiedzieć jedynie temu kogo kocha, a jeśli ujrzy coś czego nie lubi, powinien splunąć trzykrotnie w lewą stronę i szukać schronienia u Allaha przed złem szatana i złem tego snu, i nie powinien o nim nikomu opowiadać, wtedy ten sen mu nie zaszkodzi." (Sahih Muslim)
Abu Huraira przekazał, że Wysłannik (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) powiedział:
"Gdy zbliżać się będzie Dzieٌń Zmartwychwstania, sny wierzącego rzadko kiedy nie będą się sprawdzały, a sen wierzącego jest jedną z czterdziestu sześciu części proroctwa, a wszystko co jest częścią proroctwa nie może być fałszem."
Muhammad bin Sirin powiedział, "Mawiano, 'Istnieją trzy rodzaje snَów: odzwierciedlenie własnych myśli i doświadczeٌń których się doznało za dnia [nie śpiąc], yo co podszeptuje szatan, aby przestraszyć śpiącego lub dobre wieści od Allaha. Zatem jeśli ktoś będzie miał sen którego nie lubi, nie powinien o nim nikomu opowiadać, lecz wstać i pomodlić się." (Sahih Buchari)
Sny zatem dzielą się na trzy kategorie: rahmani (te które pochodzą od Allaha), nafsâani (psychologiczne, te które spowodowane są podświadomością) oraz szajtani (te które pochodzą od szatana).
Imam Ibn ul-Qaijjm powiedział, "Sny Proroków są wahy (objawieniem) gdyż chronione są od szatana. Ummah jest co do tego zgodna. Dlatego też Abraham miał zamiar spełnić rozkaz Allaha i poświęcićswego syna Ismaila gdy ujrzał to we śnie; pokَój im obu.
Sny innych ludzi niż proroków należy analizować w świetle jasnego objawienia [Koranu i Sunny]. Jeśli zgodne są z Koranem i z Sunną, to w porządku, w innym przypadku nie należy według nich postępować. Jest to bardzo poważne, ponieważ wielu innowatorów z pośród sufich i innych zbłądziło z tego powodu.
Każdy kto pragnie prawdziwych snów powinien starać się aby być prawdomównym, jeść jedynie to co jest halâl, przestrzegać praw szariatu, unikać wszystkiego tego co zakazał Allâh i Jego Posłaniec (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim), sypiać w stanie całkowitej czystości odwróconym w stronę qiblah, i pamiętać o Allahu aż poczuje, że powieki mu się zamykają. Jeśli będzie przestrzegał tego wszystkiego, wtenczas jego sny raczej nie będą nieprawdziwe.
Najbardziej prawdziwe ze snów to te które pojawiają się w czasie tuż przed brzaskiem, gdyż jest to pora w której Allâh zniża się, a miłosierdzie i przebaczenie są blisko. Jest to także czas w którym szatany cichną, w odróżnieniu do czasu ciemności który nastaje tuż po zachodzie słońca, gdy diabły i złe duchy się rozprzestrzeniają." (Madaridż as-Salikin, tom 1, str. 50-52)
Człowiek powinien wychwalac Allâha za dobry sen powinien się z niego cieszyć. Powinien o nim opowiedzieć tym których kocha, a nie mówić o nim tym których nie lubi.

Sanak

2 komentarze:

  1. "(...) jeśli ujrzy coś czego nie lubi, powinien splunąć trzykrotnie w lewą stronę (...)"

    Czy wyrażenie splunąć trzykrotnie przez lewe ramię użyte jest w jakimś przenośnym znaczeniu, czy należy traktować to dosłownie?

    OdpowiedzUsuń
  2. chodzi tutaj o sympoliczne spluniecie,jedynie gest spluniecia,nie uzywajac sliny.Allah wie najlepiej

    OdpowiedzUsuń

Uprzedzamy - komentarze niecenzuralne, obraźliwe, szerzące nienawiść i uprzedzenia, bądź zawierające linki do stron wypaczających nauki islamu lub przyczyniających się do niszczenia dialogu nie będą publikowane.

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.